
9 tips om van surfers lezers te maken
Wist je dat je surfende klant niet leest maar scant? Hoe zorg je ervoor dat hij toch even stilstaat bij je website en niet meteen wegklikt?
Hoezo, niet lezen?
Onderzoek heeft aangetoond dat lezers vooral op internet niet meteen een tekst lezen, maar er eerst naar kijken. Ze ‘scannen’ een bericht: hun oog blijft hier en daar hangen op opvallende zaken. Daarom gelden er andere regels voor het schrijven van webcontent in vergelijking met bijvoorbeeld een nieuwsbericht voor een krant.
Enkele tips
Werk in je website, blog… met opvallende titels: daar komt je lezer binnen.
Een dominante foto kan ook als binnenkomer gelden voor je scannende lezer, of wordt gezien na de opvallende kop.
Je lezer blijft ook hangen bij het onderschrift onder een foto nadat de aandacht van het beeld weg gaat.
Daarna gaat het oog van je lezer verder naar andere opvallende elementen in je tekst: woorden in het vet, links, kaderstukjes, opsommingen…
Werk met alinea’s en tussentitels: dit zijn kapstokken voor het oog van je lezer.
Een klassieke heatmap van een krant of tijdschrift toont een F-vorm in de beweging die het oog maakt. Online volgt ons oog minder strikt die vorm: het gaat vaak zelfs eerder over een Z-vorm.
Hou voor online tekst ook rekening met de vorm van het pc-scherm. Op je website staan best alle belangrijke knoppen, alle need-to-read info meteen zichtbaar, zodat je bezoeker niet moet scrollen. Scrollen betekent vaak weg met die aandacht.
Werk met links, emoji’s en hashtags. Ze trekken wel de aandacht, maar overdrijf er niet mee.
Misschien nog het allerbelangrijkste: KISS! Keep it short and simple ☺
Wil je meer tips? Contacteer me vrijblijvend!