Hoe Digitaal Is De Vlaming

Hoe digitaal is de Vlaming? Digimeter lanceert nieuwe cijfers!

Imec bevraagt jaarlijks duizenden Vlamingen over hun digitaal gedrag: welke toestellen bezitten ze, welke netwerken gebruiken ze en hoe staan ze tegenover al die technologie?

Volgens de nieuwe imec.digimeter is het einde van het digibesitas-fenomeen in Vlaanderen nog niet in zicht. Wat leren we uit de nieuwe cijfers?

Een explosie van digitale (en betalende) diensten: “Vooral Netflix (van 15% gebruikers in 2016 naar 21% in 2017), WhatsApp (van 25% naar 31%), YouTube (van 48% naar 54%) en Instagram (van 25% naar 30%) groeiden sterk. Opmerkelijk is ook dat steeds meer mensen gebruik maken van betalende diensten. De stijgende populariteit van Netflix is daar één voorbeeld van, maar bovendien verklaarden 19% van onze respondenten te betalen voor online muziek via een streaming- of downloaddienst (+6% in vergelijking met 2016).”

Digitale toepassingen zijn diep doorgedrongen in ons privéleven. “Steeds meer mensen vinden dat ze te veel tijd besteden aan sociale media: in vergelijking met 2016 steeg dat aantal naar 34% van de imec.digimeter-respondenten – met uitschieters zowel bij de tieners (52%), twintigers (56%) als dertigers (42%). Nog bij die twintigers (31%) en dertigers (eveneens 31%) leeft trouwens het gevoel dat ze constant in contact moeten blijven met het werk door het gebruik van nieuwe digitale toepassingen. Om de digitale toepassingen niet nog verder in hun persoonlijk leven te laten binnendringen, leggen zes op de tien Vlamingen zichzelf regels op om smartphonegebruik onder controle te houden.”

Meer weten? Lees het hele onderzoek hier: www.imec.be/digimeter

Volgende week gaan we aan de slag met de Digimeter-cijfers!